egzama

Egzamaya terapi ile son verin

Egzama “atopik dermatit” halk arasında oldukça yaygın olarak görülen ve çeşitli nedenlere bağlı olarak ortaya çıkabilen deride oluşan iltihabi bir hastalıktır. Bu belirtilerden bazıları; cilt yüzeyinde kızarıklık, kaşıntı, kabarcıklar oluşumu, deride kuruyup pullanma, kabuklanama ve döküntü, iltihap, saç derisinde kepeklenme, deride çatlama vb şeklindedir.

EGZAMA NEDİR ?

Derimizde oluşan birçok hastalık, bize ruhsal dünyamızdan bir mesaj taşır. Stres, kaygı ve depresyon gibi zorlayıcı duygu durumları birçok dermatolojik hastalığın oluşmasına sebep olabilmektedir. Bir anlamda, sözel olarak dile getirilemeyen duygular, beden tarafından dile getirilerek cilt hastalığı şeklinde kendisini ifade eder.

Derimiz, adeta ruhumuzun aynası gibidir. Sevinçlerimiz, üzüntülerimiz, heyecanlarımız derimizde kendisini kızarma, sararma, morarma, solma, şeklinde belli eder.  Ayrıca deri ruhsal doyumlarımız için çok önemli bir organdır. Bebekler çevrelerini dokunarak tanırlar ki dokunma deri aracılığıyla olur ve dokunma derinin en önemli en yararlı işlevlerinden biri olarak gösterilmiştir.

Sevdiklerimize de sevgimizi sarılarak, okşayarak, öperek yani dokunarak gösteririz. Cinsel hayatımıza ait zevklerin de başlangıç noktası derimizdir esasında. Dolayısıyla derimiz, hem ruhsal tepki ve bozuklukların bir yansıma organımız, hem de ruhsal doyumlarımızın başlangıç noktası olarak beynimizle ve ruhumuzla iki yönlü bir ilişki içerisindedir.

Ani gelişen üzücü olaylar, bazen de biriken sorunlar ve stres, egzama ve deri hastalıklarının gelişiminde önemli rol oynayabilmektedirler. Aşırı kaygı, ekonomik sıkıntılar, iş hayatının sorumlulukları, aile içi sorunlar gibi birçok faktör stres kaynaklarını oluşturur. Egzamanın iyileşme ve kötüleşmesinde psikolojik etkenler önemli rol oynar.

EGZAMA STRES BELİRTİLERİ

Hastalıkların ortaya çıkışı, bazen stresten hemen sonra bazen de aylar sonra olabilir. Egzama, sedef hastalığı, vitiligo, ala hastalığı, bölgesel ani saç dökülmeleri, ürtiker, kurdeşen ve bazı deri hastalıkları da strese bağlı olarak sık sık tetiklenebilir.

Bu hastalıkların bir kısmı doğrudan stresle ortaya çıktığı gibi; bir kısmı da stresin tetiklemesi sonucu oluşur. Tetikleyici psikolojik nedenler arasında depresyon, aşırı gerginlik, kaygı, mükemmeliyetçilik ve çoğunlukla da anne çocuk ilişkilerindeki sorunlar ve bunun getirdiği koşullu sevgi, önemli rol oynamaktadır. Bazen bunun tam tersi de olabilmekte, deride ortaya çıkan bir hastalık ve bunun yarattığı görüntü bozukluğu, ruhsal bir çöküntüye neden olabilmektedir.

Cilt hastalıkları, kişinin kendine güvenlerinin sarsılmasına, yalnızlık ve terk edilmişlik duygularıyla içe kapanmalarına yol açabilmektedir.  Özellikle söz konusu egzama, sedef, bazı saç dökülmeleri, vitiligo, gibi kökende psikolojik yanı olan hastalıklarda ise olay, içinden çıkılması çok zor bir kısır döngüye dönüşerek, sıkıntı hastalığı, hastalık sıkıntıyı arttırarak devam etmektedir.

Son yıllarda stres ve depresyondaki artışa bağlı olarak cilt sorunları da artış göstermektedir. İnsanın en büyük organı olan deri, aynı zamanda iletişim organımızdır ve buna bağlı olarak çevreyle olan ilişkileri de düzenlemektedir. Tüylerimizin ürpermesi, yüzümüzün solması, terlemesi, kızarması, anlık ruhsal değişikliklerimiz, deri yoluyla çevremizdeki insanlara bilgi vermektedir.

Genellikle stresini dışa vuramayan, içine atan, tepkilerini sürekli baskılayan bazı kişilerde stresin dışa yansıması, adeta yardım çağrısı gibidir. Bu kişilerde, sık sık kaşıntı, deriyi tırnakla koparma, deriye hasar verme gözlenebilmektedir.

EGZAMA VE TERAPİ

Egzama ve benzeri strese bağlı ortaya çıkan ya da tetiklenen deri hastalıklarının tedavisinde hasta için ideal olan, tedavinin öncelikle dermatoloji uzmanı tarafından yapılmasıyla birlikte, psikoterapiyle desteklenmesidir. Özellikle tekrarlanan veya kronik hale gelmiş egzama vb cilt hastalıklarında mutlaka terapi alınmalıdır. Stres kaynaklı birçok fiziksel hastalığı tedavisinde olduğu gibi özellikle cilt hastalıklarında da psikolojik desteğin önemi büyüktür. Daha net söylemek gerekirse, kronikleşmiş ve kesin nedenleri bilinmeyen egzama vb cilt hastaları terapi alırlarsa iyileşirler.

Psikolog Mürşit Atlıakın’ı daha yakından tanımak için tıklayınız.

Psikolog Mürşit Atlıakın ile iletişim kurmak için tıklayınız.